KIM SĄ MILLENIALSI?

Mówi się o nich różnie. Jedni twierdzą, że to pokolenie przełomu, któremu dane było dorastać i rozwijać się w wolnej Polsce, bez skażenia poprzednim systemem. Inni, że to niezwykle roszczeniowa i zarozumiała banda egoistów, którzy myślą tylko o sobie. Kolejni, że to grupa, która da się pokroić za dostęp do telefonu i Internetu, bez którego nie wyobraża już sobie życia. Według ogólnej definicji to osoby urodzone między 1980 a 2000 rokiem, które aktualnie stanowią główną oś napędową współczesnej gospodarki.  

Z jednej strony to ludzie, którzy doskonale znają swoją wartość, bardzo często przeceniają własne możliwości i wymagają od innych zbyt dużo – równie wysoko stawiając poprzeczkę samym sobie. Z drugiej to ludzie odważni, mający własne zdanie i nie bojący się mówić o nim głośno, buntujący się jednocześnie przeciwko temu, co nie jest zgodne z ich wartościami i ideałami. Okazuje się, że millenialsi, choć pełni wiary w siebie, są przepełnieni jednak obawami przed wejściem na rynek pracy – w dzisiejszych czasach wyjątkowo płynny i niestabilny, który wymusza na nich elastyczność i gotowość dostosowywania się do szybko zmieniających się warunków. To właśnie z tego powodu nie przywiązują się zbytnio do aktualnych miejsc pracy, inwestując raczej w rozwój samych siebie – nie tylko poprzez studia, ale także szkolenia, warsztaty i własne, oddolne inicjatywy. Mimo tego, że są ostrożni i nieufni, są równocześnie bardzo otwarci na nowe wyzwania i jeżeli tylko dać im wystarczająco dużo przestrzeni, z chęcią angażują się w tworzenie nowej rzeczywistości, w której przychodzi im funkcjonować. Przewiduje się, że do 2020 roku Millenialsi będą stanowić ok. 50% rynku pracy, co niewątpliwie wpłynie na podejmowanie decyzji biznesowych oraz inicjatyw związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim w firmach. Wyzwaniem, zwłaszcza dla firm z branży technologicznej, coraz częściej staje się nie tylko przyciągnięcie najlepszych pracowników, ale także, gdy już się to uda, zatrzymanie ich w zespole na dłużej.

 
AKTUALNE TRENDY WAŻNE DLA MILLENIALSÓW
Trendy

SLOW LIFE

Slow life to życie w zgodzie ze sobą. Przystanięcie na chwilę w pędzie codzienności i skupienie się na tym, co ważne – cokolwiek dla kogokolwiek to znaczy. To właśnie zwykłe dni decydują o tym, jak przeżywamy swoje życie. Odpoczynek do tego, co pochłania myśli na co dzień staje się dla współczesnych pracowników wartością nadrzędną, a przerwa i wolny od pracy dzień najbardziej atrakcyjną nagrodą.

FAIR TRADE

Fair trade to jeden z prężniej rozwijających się nurtów ekonomii społecznej, której naczelną zasadą jest uznanie, iż człowiek jest ważniejszy od zysku. To partnerstwo w handlu oparte na dialogu, przejrzystości i szacunku, które dąży do zwiększenia równości. Mimo tego, że “sprawiedliwy handel” w głównej mierze dotyczy zakupu produktów, które gwarantują, że ludzie, którzy pracowali przy ich powstawaniu, byli uczciwie traktowani i wynagradzani, jego idea zatacza coraz szersze kręgi i coraz częściej dotyka również sferę usług. Dobrze taktowany pracownik = dobra firma.

Trendy
Trendy

ZERO WASTE

Zero Waste to styl życia, który zakłada maksymalne zmniejszenie “produkcji” odpadów w codziennym życiu, zakładający, że skala mikro przekłada się bezpośrednio na skalę makro. Zero Waste zakłada ograniczanie śmiecenia na wielu etapach – począwszy od zwykłych, codziennych zakupów, poprzez zdroworozsądkowe użytkowanie aż po zagospodarowywanie resztek, zwłaszcza tych, które można ponownie przetworzyć. Świadomość ekologiczna powoli rośnie, a firmy, które są “eko”, postrzegane są jako bardziej innowacyjne i warte uwagi.

ZMĘCZENIE KONSUMPCJONIZMEM

Żyjemy w czasach, w których jesteśmy w stanie dużo zarabiać, ale nie mamy czasu na to, by pieniądze wydawać, w związku z tym to właśnie czas staje się o wiele cenniejszy. Po kapitalistycznym boomie, który nastąpił w latach 90-tych i nadal prężnie się rozwija, jako społeczeństwo dochodzimy jednak do punktu zwrotnego: nasyciliśmy się i więcej kupić nie jesteśmy w stanie. Stąd najprawdopodobniej wzięła się moda na minimalizm, a wraz z nim docenienie tego, co produkowane ręcznie, z dala od masowej skali.

Trendy
Trendy

ZMĘCZENIE TECHNOLOGIĄ

Komputery, laptopy, tablety, smartfony, smartwatche… Jesteśmy zanurzeni w technologii i nieustannej dostępności sieci po uszy. Zasypiamy korzystając z mediów społecznościowych i budzimy się, by po chwili zacząć sprawdzać maila i zacząć kolejny dzień na pograniczu dwóch światów – realnego i wirtualnego. Bycie offline, umiejętność odcięcia się od napływających zewsząd powiadomień i szumu informacyjnego, staje się nowym bogactwem a anonimowość luksusem, na które mało kto może sobie dzisiaj pozwolić.